بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
این سوالی که خیلی از کسب وکارها همیشه باهاش دست و پنجه نرم میکنند. شاید شما هم به این فکر کنید که باید تمرکزتون رو بذارید روی جذب مشتری های جدید یا اینکه بهتره بیشتر روی حفظ مشتری های قدیمی کار کنید. درواقع، برای پیشرفت کسب وکار، هر دو مهم هستند، اما وقتی منابع محدود دارید، بهتره بدونید که کدوم یکی بیشتر به دردتون میخوره.
چرا جذب مشتری مهمه؟
برای رشد هر کسب وکاری، به مشتریان جدید نیاز دارید. مخصوصا اگر کسب وکار تازه راه انداختید یا هنوز معروف نشدید، جذب مشتریان جدید خیلی سخت خواهد بود. وقتی هیچ شهرتی ندارید، مشتریان ممکنه ترس داشته باشن از اینکه از شما خرید کنن. حتی ممکنه اولین مشتری ها، دوستان و آشناها باشن. اما وقتی کسب وکارتون کم کم شناخته شد، جذب مشتری های جدید راحت تر میشه.
چرا حفظ مشتری مهمتره؟
حفظ مشتری خیلی اهمیت داره، چون هزینه جذب مشتری جدید خیلی بیشتر از نگهداری مشتری های قدیمی هست. تحقیقات نشون میده که احتمال خرید از مشتری های فعلی ۶۰-۷۰٪ هست، در حالی که برای جذب مشتری جدید، این احتمال فقط ۵-۲۰٪ است. حفظ مشتری به مراتب ارزان تر از جذب جدیده و میتونه باعث بشه تا مشتری ها دوباره برگردن و حتی مشتری های جدیدی رو معرفی کنن .
در نتیجه
برای رشد کسب وکار، هم جذب مشتری و هم حفظ مشتری اهمیت زیادی داره. اما اگر منابع محدودی دارید، حفظ مشتری های قدیمی و تبدیل اونها به مشتری های وفادار میتونه نتیجه های خیلی خوبی داشته باشه. در نهایت، بهترین استراتژی اینه که همزمان برای جذب و نگهداری مشتری هم کار کنید .

نویسنده

sahar

دیدگاه بگذارید